Lørdag 11. mars
LØRDAGSGODT
Hotel Hotel
Konsertstart
18:00

Facebook event
Inngang
GRATIS

Kjøp billetter
Vegard urne lite
Hotel Hotel har ga ifjor ut et nydelig album, og vi er veldig glade for kunne presentere dette på lørdagsgodt.
Hotel Hotel er Vegard Urne sitt soloprosjekt, og han er nå ute med sitt andre album, The Kneeling. Ellers spiller han i Wednesday Knights og Empty Bottles Broken Hearts. Sistnevnte er kjent for å dyrke tristesse og ulykkelig kjærlighet, og også på The Kneeling viser Urne sin forkjærlighet for det ulykksalige.

Live besetningen består av Helge Tveit, Bosse Litsheim, Alexander Lund, Marius Mørch og Vegard Urne.


Med platen The Kneeling som kom på slutten av fjordåret på har han Alexander Lund, Annlaug Børheim, Bosse Litsheim (Ai Phoenix, St. Thomas) og Robert Jønnum (Ai Phoenix), men det er Urnes bemerkelsesverdige vokal som er dreiepunktet på platen.


Bergens Tidendes anmelder ga platen The Kneeling terningkast 6 og skrev "for meg er dette årets beste norske album".

Tom Skjeklesæther i Klassekampen ga 5/6 "Et godt eksempel på at det spirer og gror godt i norsk americana-musikk. Men vi får håpe at Urne ikke har det så trist i sitt virkelige liv som protagonistene i sangene hans har det."

Einar Stenseng skrev følgende når platen kom:

Hotel Hotel er et musikalsk prosjekt fra Vegard Urne, opprinnelig sandenser, bosatt i Bergen, og LPen The Kneeling er oppfølgeren til debuten Famous Smile fra 2012. Urne er også kjent som en av vokalistene og låtskriverne i honkytonkensemblet Empty Bottles Broken Hearts, men når han er på egen hånd er musikken langt fra like tradisjonsbunden, selv om det i bunn klinger ekko av låter en Willie Nelson kunne skrevet, før han lot håret gro.
The Kneeling er produsert av Robert Jønnum, og berikes av den kjenslevare slagverker Bosse Litsheim (som også spiller klaver og banjo), begge fra det radierende Ai Phoenix (en gruppe også Urne tidligere har vært innom). I tillegg bidrar folkemusikeren Annlaug Børsheim (kjent fra Morgonfrosken og Albert & Elise) på fele og Alexander Lund på kontrabass.
Albumet åpner med "When I Speak to God" (en fremragende bardus tittel), der vår helt lovsynger sin elskede med sin vakreste vibrato, dog han er alkoholtynget og potensielt voldelig mot andre mulige beilere, et ikke uvanlig trekk blant flere av våre fremste Bergens-diktere, som om psykose ligger i luften i Nygårdsgaten eller anger fra Lille Lundegårdsvann.
At Vår Herres kjærlighetsbud kan være hårdt og ubarmhjertig er et gjennomgangstema på platen, og på tittellåten blir vi påminnet at det dessverre ikke hjelper kun å knele. Det underdanig underkastende er óg tilstede på platens omslag, viet det glimrende tresnittet "Munker" av Jan Henning Larsen.
Platen avsluttes med først den instrumentale marche funèbre, "Burial at Sea", som ekspederer oss inn i dødsriket (i Urnes verden formodentlig på Østlandet et sted), før den blir avløst av den noe mer lettbente countryvisen "Waiting for the Morning Light", som fører platen til ende på et nær sagt optimistisk vis, der vi finner vår helt i en bjørgvinsk grøft, ventende på soloppgangen, enden på sin natterangel og en mildere Gud.
Einar Stenseng, Lilleborg, 26/10-16

Lørdag 11. mars
LØRDAGSGODT
Hotel Hotel
Vegard urne lite
Konsertstart
18:00

Facebook event
Inngang
GRATIS

Kjøp billetter
Hotel Hotel har ga ifjor ut et nydelig album, og vi er veldig glade for kunne presentere dette på lørdagsgodt.
Hotel Hotel er Vegard Urne sitt soloprosjekt, og han er nå ute med sitt andre album, The Kneeling. Ellers spiller han i Wednesday Knights og Empty Bottles Broken Hearts. Sistnevnte er kjent for å dyrke tristesse og ulykkelig kjærlighet, og også på The Kneeling viser Urne sin forkjærlighet for det ulykksalige.

Live besetningen består av Helge Tveit, Bosse Litsheim, Alexander Lund, Marius Mørch og Vegard Urne.


Med platen The Kneeling som kom på slutten av fjordåret på har han Alexander Lund, Annlaug Børheim, Bosse Litsheim (Ai Phoenix, St. Thomas) og Robert Jønnum (Ai Phoenix), men det er Urnes bemerkelsesverdige vokal som er dreiepunktet på platen.


Bergens Tidendes anmelder ga platen The Kneeling terningkast 6 og skrev "for meg er dette årets beste norske album".

Tom Skjeklesæther i Klassekampen ga 5/6 "Et godt eksempel på at det spirer og gror godt i norsk americana-musikk. Men vi får håpe at Urne ikke har det så trist i sitt virkelige liv som protagonistene i sangene hans har det."

Einar Stenseng skrev følgende når platen kom:

Hotel Hotel er et musikalsk prosjekt fra Vegard Urne, opprinnelig sandenser, bosatt i Bergen, og LPen The Kneeling er oppfølgeren til debuten Famous Smile fra 2012. Urne er også kjent som en av vokalistene og låtskriverne i honkytonkensemblet Empty Bottles Broken Hearts, men når han er på egen hånd er musikken langt fra like tradisjonsbunden, selv om det i bunn klinger ekko av låter en Willie Nelson kunne skrevet, før han lot håret gro.
The Kneeling er produsert av Robert Jønnum, og berikes av den kjenslevare slagverker Bosse Litsheim (som også spiller klaver og banjo), begge fra det radierende Ai Phoenix (en gruppe også Urne tidligere har vært innom). I tillegg bidrar folkemusikeren Annlaug Børsheim (kjent fra Morgonfrosken og Albert & Elise) på fele og Alexander Lund på kontrabass.
Albumet åpner med "When I Speak to God" (en fremragende bardus tittel), der vår helt lovsynger sin elskede med sin vakreste vibrato, dog han er alkoholtynget og potensielt voldelig mot andre mulige beilere, et ikke uvanlig trekk blant flere av våre fremste Bergens-diktere, som om psykose ligger i luften i Nygårdsgaten eller anger fra Lille Lundegårdsvann.
At Vår Herres kjærlighetsbud kan være hårdt og ubarmhjertig er et gjennomgangstema på platen, og på tittellåten blir vi påminnet at det dessverre ikke hjelper kun å knele. Det underdanig underkastende er óg tilstede på platens omslag, viet det glimrende tresnittet "Munker" av Jan Henning Larsen.
Platen avsluttes med først den instrumentale marche funèbre, "Burial at Sea", som ekspederer oss inn i dødsriket (i Urnes verden formodentlig på Østlandet et sted), før den blir avløst av den noe mer lettbente countryvisen "Waiting for the Morning Light", som fører platen til ende på et nær sagt optimistisk vis, der vi finner vår helt i en bjørgvinsk grøft, ventende på soloppgangen, enden på sin natterangel og en mildere Gud.
Einar Stenseng, Lilleborg, 26/10-16